دنیای سنگ

جدیدترین اخبار در حوزه سنگ و انواع آن را در دنیای سنگ بخوانید!

دنیای سنگ

جدیدترین اخبار در حوزه سنگ و انواع آن را در دنیای سنگ بخوانید!

بهترین سنگ ها برای تزئین نمای دکوراسیون داخلی

در حال حاضر استفاده از سنگ ها محدود بوده و زیباتر و تزئینی ترند یعنی در نمای ساختمان و پله ها استفاده می شود. سنگ پله یکی از این سنگ هاست که معمولا با انتخاب درست از استحکام و دوام بالا دیده می شود. سنگ پله یا سنگ پله یکی از قطعات مهم در هر ساختمان است و به دلیل پله بودن هر ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. سنگ پله نباید آب زیادی جذب کند، بنابراین اگر آب را جذب کند، آلودگی را نیز جذب می کند. در اثر کارتان کثیفی و لکه های خشک شده روی پله ها را می بینید که شکوه و جلوه سنگ را از بین می برند.


 برخی از سنگ ها پس از جذب آب، املاح را در خود حل می کنند و پس از مدتی به شوره سر تبدیل می شوند و ظاهر سنگ را بسیار نامناسب می کنند. سنگ پله باید آب بسیار کمی را جذب کند، که از ویژگی های برخی از سنگ ها مانند سنگ مرمر، گرانیت و چینی است. در بین تمام سنگ های موجود در بازار، سنگ گرانیت و مرمر بهترین و مناسب ترین سنگ ها برای راه پله هستند. بنابراین با جذب کم آب دارای استحکام شگفت انگیزی هستند. اما این سنگ ها قیمت بالایی دارند به همین دلیل به جای سنگ گرانیت از مرمر درجه دو استفاده می کنند و نتیجه چندان خوبی ندارد. برای مکان های پرتردد بهتر است از سنگ مرمر مرغوب استفاده شود، مثلاً در مدارس، ساختمان های تجاری و اداراتی که دائما در معرض آلودگی و فرسایش هستند از سنگ مرمر مرغوب استفاده شود.



انواع سنگ پله


به نوبه خود انواع مختلفی از مراحل وجود دارد که هر کدام ویژگی های فنی منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه انواع مراحل را ارائه می کنیم تا بیشتر بدانید:


سنگ پله تراورتن


به خاطر داشته باشید که سنگ تراورتن جذابیت زیادی به ساختمان می بخشد، اما رنگ های متنوعی مانند سنگ مرمر ندارد. این سنگ ها دارای رگه هایی از ناخالصی در ساختار خود هستند که در مقاومت و استحکام آنها موثر است. از ویژگی های سنگ تراورتن می توان به مقاومت کم در برابر فشار و سایش، تخلخل بالا و در نهایت جذب آب بالا اشاره کرد. به همین دلایل برای پله مناسب نیستند، اما بنا به درخواست مشتری در اندازه های مختلف برش می شوند. ضخامت این سنگ از سنگ های گرانیت و مرمر بیشتر است و در عین حال از نظر اقتصادی گزینه مناسبی نیستند. 



سنگ پله سفید


سنگ پله سفید معمولاً رنگی خاص و منحصر به فرد است، اما در بیشتر مواقع این سنگ ها سفید خالص نیستند و می توانید لکه های سیاه را روی آنها مشاهده کنید یا به شکل شیری یا ابرو هستند. رنگ سفید رنگ بسیار خاصی است، اگر می خواهید جذابیت ساختمان را چند برابر کنید می توانید از سنگ سفید برای پله ها استفاده کنید. سعی کنید سنگ سفیدی انتخاب کنید که قدرت جذب آب کمی داشته باشد تا سنگ لکه نگیرد و اثر سنگ را از بین نبرد. در واقع این رنگ به سرعت لک می شود، پس مراقب انتخاب خود باشید.


بهترین سنگ نمای ساختمان

یکی از مهم ترین قسمت های طراحی و ساخت یک ساختمان نمای آن است که باید با استفاده از سنگ های زیبا و مجلل بر ظاهر شهر و ساختمان تاثیر بگذارد. سنگ تراورتن نوعی سنگ ساختمانی است که این کار را به خوبی انجام می دهد. تنوع طرح و رنگ سنگ نمای تراورتن بسیار زیاد است که می توانید انتخابی مناسب و ایده آل داشته باشید. سنگ تراورتن یکی از زیباترین و خاص ترین سنگ های طبیعی است که از گذشته های دور طرفداران زیادی به عنوان مصالح ساختمانی دارد. این سنگ در رنگ های بسیار جذابی مانند خاکستری، طلایی، سفید و ... موجود است. و در زمینه های مختلف از جمله سنگ برای کف و نما استفاده می شود. همچنین برای طراحی نمای ساختمان استفاده می شود که جلوه ای منحصر به فرد و بسیار ظریف به آن می دهد.



سنگ تراورتن یا سنگ آهک سفید در زمان رومیان باستان از رسوبات کربنات کلسیم در نزدیکی چشمه های آب گرم و غارهای آهکی به وجود آمد و یکی از محبوب ترین سنگ های مورد استفاده در معماری خانه ها بود. بافت این سنگ شباهت زیادی به سنگ مرمر دارد و رنگ های زیبای زمین را به رخ می کشد. امروزه کشور ما یکی از پرفروش ترین کشورها در زمینه سنگ آهک سفید است که در ابعاد مختلف تولید می شود. این مدل سنگ برای محیط هایی با آب و هوای گرم مورد استقبال همگان قرار می گیرد زیرا دمای محیط را خنک نگه می دارد. سنگ های تراورتن بافت خشن و خاصی دارند، بنابراین انتخاب آن در نمای ساختمان ها یا روی سنگفرش های فضای بیرونی اصالت و قدمت خاصی به محیط می بخشد. شایان ذکر است این سنگ را می توانید در طیف های کاراملی، سفید عاج و کاملا سفید تهیه کنید.



کاربرد سنگ تراورتن


سنگ تراورتن که بیش از 2000 سال از آن استفاده می شود منسوخ نشده و پوسیدگی ندارد زیرا رنگ های گرم و بافت نرم آن جلوه ای آنتیک به فضا می بخشد. تراورتن را می توان در رنگ های مختلف مانند کرم، زرد، صورتی، برنزی و یا رنگ کمی مایل به قرمز یافت که به دلیل وجود مقدار کمی آهن یا گوگرد در ترکیب سنگ است. این سنگ دارای بافت متخلخل طبیعی است که می‌توان آن را با مخلوط دوغاب پر کرد و در عین حال که طبیعی به نظر می‌رسد، سطحی صاف ایجاد کرد.


اما توصیه می شود از درزگیر استفاده کنید زیرا سوراخ های زیادی دارد. تراورتن دارای ترکیبات معدنی مشابه سنگ مرمر و سنگ آهک است، بنابراین خواص مشابهی دارد. تراورتن دارای مقیاس سختی تقریباً 3 ماه است (سختی تر از میخ اما کمی نرم تر از سکه های برنزی) و با استفاده مکرر خراشیده می شود. ترکیبات اسیدی مانند سرکه و آب مرکبات به سطح سنگ آسیب می رسانند.



بهترین روش انتخاب سنگ تراورتن


خرید سنگ تراورتن کار ساده ای نیست زیرا باید در هنگام خرید آنها نکات زیادی را در نظر بگیرید و سپس بهترین انتخاب را داشته باشید. به عنوان مثال، باید به این نکته توجه کنید که سنگ انتخابی باید در شرایط آب و هوایی مختلف دوام بیاورد. این سنگ ها در نمای ساختمان ها استفاده می شوند، یعنی در فضای بیرونی ساختمان استفاده می شوند، بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، سرما، گرما و حتی باران های شدید و ... داشته باشند. زمان زیادی برای تولید این سنگ ها از زمانی که طبیعت را ترک می کنند تا زمانی که شکل می گیرند. برای مثال شکل گیری این مدل از سنگ های طبیعی سال ها طول می کشد. سنگ‌های ساختمانی طبیعی معمولاً طی فرآیندی طبیعی طراحی و رنگ‌آمیزی می‌شوند و همین امر باعث گران‌تر شدن آن‌ها نسبت به سایر سنگ‌ها می‌شود. بنابراین دومین نکته ای که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید طبیعی یا غیر طبیعی بودن سنگ است.


یکی دیگر از عوامل مهم در خرید سنگ ارزان میزان سنگ مورد نیاز ساختمان یا پروژه خواهد بود. شما باید اندازه نمای ساختمان یا پروژه ای که می توانید با توجه به آن خریداری کنید را بدانید. می توانید ارزان ترین سنگ تراورتن را از فروشگاه ها و مراکز معتبر تهیه کنید و کیفیت آن را بدانید. لازم به ذکر است که این سنگ ها در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند که بسته به طرح مورد نظر خود باید از آن ها استفاده کنید. چون طرح های مختلف برش های متفاوتی دارند یعنی مواج و غیر مواج برش خورده اند. 


بهترین سنگ برای دکوراسیون داخلی شما

سنگ مرمر از کلمه یونانی marmorose گرفته شده است که به معنای درخشان است. به طور کلی علامت تجاری این سنگ در دنیا اونیکس (اونیکس) به معنای درخشان و شفاف است. سنگ مرمر در بازار بین المللی به سنگ هایی گفته می شود که از لایه هایی از کریستال های شفاف و شفاف ساخته شده اند. در زمین شناسی به این سنگ ها کلسیت نواری می گویند. سنگ های مرمریت در انواع مختلف استخراج می شوند و کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. در زیر کاتالوگ تمام سنگ های مرمر موجود در بازار را برای شما قرار داده ایم.



سنگ مرمر چگونه تشکیل شده است؟


وقتی سنگ آهک تحت تأثیر فشارها و دماهای بالا قرار می گیرد، تبدیل می شود و در نتیجه این فرآیند سنگ مرمر تشکیل می شود. به طور کلی در مکان هایی که سنگ تراورتن استخراج می شود می توان سنگ مرمر را نیز استخراج کرد زیرا تراورتن سنگ آهکی است که می توان آن را به سنگ مرمر تبدیل کرد. به این ترتیب می توان گفت که سنگ مرمر در دهانه چشمه های آب گرم یا غارها تشکیل می شود. علاوه بر کلسیت، سایر مواد معدنی تشکیل دهنده این سنگ عبارتند از: گرافیت، پیریت، میکا، دولومیت، آراگونیت و اکسید آهن.


یکی از تفاوت های سنگ مرمریت  با سایر سنگ های ساختمانی مانند گرانیت یا سنگ مرمرite این است که سنگ مرمر درست روی سطح زمین تشکیل می شود، در حالی که سنگ مرمر و گرانیت در اعماق زمین تشکیل می شوند. این نوع سنگ از ته نشین شدن چشمه های آب گرم سرشار از کلسیت معدنی به وجود می آید. روند تشکیل آن بدین صورت است که وقتی آب به دهانه چشمه می رسد، مواد معدنی در داخل آن رسوب کرده و پوسته ای از بلورهای کلسیت را ایجاد می کنند. حال اختلاف مقدار جریان آب باعث ایجاد تغییرات بین لایه ها و ایجاد ناخالصی در سنگ مرمر می شود که باعث ایجاد انواع سنگ مرمر می شود. اما سنگ مرمر در خالص ترین حالت ممکن (99% کلسیت) بسیار سفید و شفاف است. البته به راحتی به صورت رگه ای یا موجی با سایر مواد معدنی ترکیب می شود.


تنوع رنگ این سنگ بر اساس نوع و میزان ناخالصی آن است. به عنوان مثال، رنگ زرد یا قهوه ای ناشی از اکسید آهن هیدراته، رنگ قرمز یا صورتی ناشی از اکسید آهن بدون آب یا کم آب و خاکستری نیز به دلیل وجود مواد منگنز و کربن ایجاد می شود. رنگ آن را می توان در رنگ های سفید، زرد روشن تا تیره، عسلی، قرمز یا سبز روشن تا تیره یافت.علاوه بر این با توجه به تغییرات جریان آب طرح های آنها نیز با یکدیگر متفاوت است مانند سنگ های مرمر راه راه (لایه ای)، موج دار یا خالدار که به بررسی مشکلات کاربردی این سنگ می پردازیم.



خصوصیات سنگ مرمر


به طور کلی هر سنگ بسته به مواد معدنی تشکیل دهنده آن و نحوه تشکیل آن دارای ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فردی است. اکنون یکی از مهمترین ویژگی ها و معایب سنگ مرمر نرمی و شکنندگی بالای آن است. بنابراین معمولا فنجان های استخراج این سنگ کوچک هستند. سنگ های مرمر سنگ هایی هستند که نور را از خود عبور می دهند که یکی از بارزترین ویژگی های این نوع سنگ است که آن را از سایر سنگ های ساختمانی متمایز می کند. سنگ مرمر یکی از گران ترین سنگ های ساختمانی است اما به دلیل تم سبک و خاصیت سردی که دارد علاوه بر کمک به خنک شدن فضا باعث افزایش اکسیژن خون شده و حس آرامش را به فضا منتقل می کند. باکیفیت ترین، گران ترین و کمیاب ترین سنگ ساختمانی، به دلیل صیقل پذیری بالا، در صورت استفاده در مکان های مجلل و مجلل، با جلا و آینه بالا، به زیبایی فضا کمک زیادی می کند. انواع موج دار آن به صورت تطبیق کتاب و تطبیق شکل نیز قابل پردازش است که برای طراحی داخلی مکان های مجلل مانند دیوار لابی هتل های مجلل بسیار زیبا است.


بهترین سنگ برای نمای ساختمان مدرن

تراورتن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ 
تراورتن از زمان رومیان باستان به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در واقع برخی از معروف‌ترین سازه‌های جهان مانند قنات‌های رومی با استفاده از سنگ تراورتن ساخته شده اند. در ساخت و سازهای مدرن، سنگ برای بسیاری از طراحی‌های داخلی و خارجی استفاده شده است. 
تفاوت بین سنگ تراورتن و سنگ آهک چیست؟ 
تراورتن بیشتر از کلسیت تشکیل شده است که آن را بسیار نرمتر از سنگ آهک معمولی می‌کند. سنگ تراورتن متخلخل‌تر است و دوام کمتری نسبت به سنگ آهک دارد، به این معنی که باید مراقب باشید که تراورتن خود را کجا نصب کنید. 

تراورتن را کجا باید نصب کرد؟ 
از آنجایی که سنگ تراورتن سنگی بسیار نرم است، بهترین انتخاب شما برای یک کانتر در مناطق پرتردد مانند آشپزخانه نخواهد بود. در حالی که می‌توانید یک صفحه آشپزخانه تراورتن داشته باشید، باید بسیار محتاط باشید و از ریختن آن جلوگیری کنید - به خصوص اگر این نشت‌ها اسیدی باشند. هر گونه ریزش باید فوراً تمیز شود. 

همانطور که در بالا ذکر شد، سنگ تراورتن اغلب برای انواع عناصر ساختمانی خانه استفاده می‌شود. شما می‌توانید از سنگ تراورتن برای کانتر، کفپوش و در بسیاری از مکان‌های دیگر استفاده کنید. به غیر از استفاده از آن به عنوان یک متریال میز، کف تراورتن مطمئناً یک راه عالی برای ایجاد یک بیانیه در خانه شما است. برای کف، مواد در کاشی‌های تراورتن می‌آیند. 

به طور کلی، شما معمولا می‌توانید سنگ تراورتن را برای موارد زیر استفاده کنید: 

کانترها 

بک اسپلش 

اطراف شومینه 

پیاده روها 

طبقات داخلی 

حیاط‌ها 

عرشه‌های استخر 

دیوارهای داخلی و خارجی 

مسیرهای رانندگی 

اطراف وان حمام 

دیوارهای دوش 

کانترها 
رنگ ثابت و رگه‌های طولانی که به طور معمول در سنگ تراورتن وجود دارد، سنگ طبیعی را به انتخابی زیبا برای کانتر تبدیل می‌کند. با این حال، باید مطمئن شوید که احتیاط لازم را انجام می‌دهید و به حفظ سطح ادامه می‌دهید. 

بک اسپلش 
یک راه عالی برای مطابقت با کانتر تراورتن، نصب یک بک اسپلش تراورتن است. این بک اسپلش باورنکردنی به نظر می‌رسد، زیرا وجود سنگ تراورتن روی دیوارها واقعاً زیبایی طبیعی سنگ را برجسته می‌کند. 

اطراف شومینه 
یکی دیگر از مکان‌هایی که سنگ تراورتن عالی به نظر می‌رسد، اطراف شومینه است. سنگ طبیعی چشم نواز خواهد بود و توجه را به شومینه جلب می‌کند. 

پیاده روها 
تراورتن سنگ بسیار خوبی برای پیاده روها است و اغلب برای این منظور استفاده می‌شود. به طور خاص، سنگ تراورتن تراشیده شده در مسیرهای پیاده روی عالی به نظر می‌رسد. 

طبقات داخلی 
همانطور که می‌توانید از سنگ برای پیاده روها استفاده کنید، می‌توانید از سنگ تراورتن برای کف داخلی نیز استفاده کنید. با پرداخت صاف شده، کف فوق العاده به نظر می‌رسد. 

حیاط‌ها 
تراورتن معمولاً در فضاهای باز استفاده می‌شود. اگر به دنبال سنگی هستید که در پاسیو خود زیبا به نظر برسد، باید به شدت به دنبال سنگ تراورتن باشید. 

عرشه‌های استخر 
تراورتن مقاوم در برابر لغزش است که این سنگ را به انتخابی عالی برای عرشه استخر تبدیل می‌کند. 

دیوارهای داخلی و خارجی 
اگر می‌خواهید زیبایی طبیعی را به دیوارهای داخلی یا خارجی خود بیاورید، استفاده از سنگ تراورتن می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند. 

مسیرهای رانندگی 
سنگفرش‌های تراورتن زمانی که به عنوان سطح ورودی استفاده می‌شوند، باورنکردنی به نظر می‌رسند. با توجه به اینکه راهرو ورودی خانه است، استفاده از سنگ تراورتن می‌تواند به شما کمک کند تا تاثیر بسیار خوبی داشته باشید. 

اطراف وان حمام 
یکی دیگر از کاربردهای سنگ تراورتن به عنوان پوشش وان حمام است. سنگ طبیعی به حمام شما نور و زندگی می‌بخشد. 


تراورتن در چه رنگ‌هایی موجود است؟ 
سنگ تراورتن در رنگ‌های مختلف از خاکستری تا طلایی موجود است. رنگ سنگ بستگی به محل استخراج آن و مواد معدنی در آن منطقه خاص دارد. 

برخی از انواع محبوب تراورتن چیست؟ 
در زیر تصاویر و توضیحاتی از پنج نوع از محبوب‌ترین سنگ تراورتن آورده شده است: 

تراورتن Crema Viejo 

تراورتن نقره‌ای 

سنگ تراورتن سیلیون 

سنگ تراورتن دره بخاری
سنگ تراورتن دره بخاری یکی از زیباترین و معروف ترین تراورتن های ایران است. سنگ تراورتن دره بخاری دارای زمینه کرم تا شکلاتی روشن است. تراورتن دره به دو صورت مواج و مواج بریده می شود که هر کدام از این نوع برش ها و فرآیندها زیبایی خاص خود را دارند. از مهمترین ویژگی های سنگ تراورتن دره بخاری می توان به سطح براق، شفافیت بالا و تخلخل کم اشاره کرد.

در فرآیند تولید از رزین یا اپوکسی برای پر کردن منافذ سنگ استفاده می شود. فرآوری و کیفیت مواد به کار رفته در سنگ تراورتن دره ای هر چه بهتر باشد، شفافیت سنگ تراورتن دره ای بیشتر خواهد بود. مجموعه پارسی سنگ عرضه کننده بهترین و زیباترین انواع سنگ تراورتن دره بخاری می باشد.
سنگ را می‌توان در رنگ‌های مختلف از خاکستری تا طلایی یافت. از کانتر تا کفپوش، تراورتن کاربردهای زیادی دارد. سنگ طبیعی را می‌توان هم در داخل و هم در فضای باز مورد استفاده قرار داد. در زیر تجزیه و تحلیل کاملی از همه چیزهایی است که باید قبل از خرید در مورد سنگ تراورتن بدانید. 

تراورتن Crema Viejo 
تراورتن Crema Viejo یک سنگ طبیعی زیبا است که رنگ قهوه‌ای ملایم‌تری با رگه‌های قهوه‌ای روشن و تیره و بافت متغیر دارد. این سنگ احساس آرامش بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. 

تراورتن نقره‌ای 
اگر به دنبال چیزی هستید که ظاهری شبیه به سنگ مرمر داشته باشد، اما با الگوی کمی متفاوت، سنگ تراورتن نقره‌ای بهترین سنگ است. این سنگ می‌تواند در مکان‌های مختلف خانه بسیار زیبا به نظر برسد. 

سنگ های رایج در اماکن مذهبی کدامند؟

سنگ های رایج در اماکن مذهبی کدامند؟ انتخاب سنگ برای ضریح و ائمه چه تأثیری در آرامش و فضای معنوی دارد؟ کدام سنگ برای انتخاب بهتر است؟ سنگ یکی از مصالح پرکاربردی است که در معماری اسلامی برای قسمت های مختلف بدنه، کف، ستون، ازاره، وضو، کتیبه و ... استفاده می شود. این سبک معماری که قدمت آن به ابتدای اسلام می رسد، شامل تمامی سبک های مذهبی و غیر مذهبی می باشد. در واقع مسلمانان با الهام گرفتن از سبک ساختمان ها و معماری خود هنر خود را به شکلی زیباتر خلق می کنند. آجر، گچ، کاشی، خشت، چوب و شیشه از دیگر مصالحی است که در این سبک بسیار به چشم می خورد.



با اندکی تأمل در موارد فوق درک بهتری از کاربرد برخی طرح ها و نقش ها، مصالح، نورپردازی، اشکال هندسی، نورپردازی و ... خواهیم داشت. از آنجایی که موضوع این مقاله مربوط به انتخاب سنگ مناسب برای اماکن مذهبی می باشد، لذا تنها به این موضوع می پردازیم. این واقعیت که سنگ ها شخصیت جالبی دارند بر هیچکس پوشیده نیست. این خنکی حس خوشایندی را با خود به ارمغان می آورد که می تواند بدن را آرام کند و احساس آرامش کند. حتما تجربه لذت بخشی از فرو بردن پاهای خود در رودخانه ای خنک را بیش از یک بار داشته اید.  این حس خوب همان چیزی است که می توانید از سنگ ها بگیرید! حال اگر هوایی که تنفس می کنید با رایحه ای مطبوع همراه باشد و نور به اندازه کافی چشمان شما را نوازش دهد، دلپذیری دوچندان خواهد داشت.  همه اینها بخشی از عناصر و مولفه های لازم در معماری اماکن مذهبی است.


سنگ های رایج در اماکن مذهبی کدامند؟


کاربرد سنگ ها و همچنین انواع آنها طیف وسیعی را در بر می گیرد. از سنگفرش میدان و حیاط تا حوض و کتیبه های تزیینی. برای هر کدام باید سنگ مناسبی را با توجه به نحوه استفاده انتخاب کرد. به عنوان مثال، کفپوش بیرونی باید دارای سطح ناصافی باشد که باعث لیز خوردن نشود و همچنین از دوام کافی برخوردار باشد. اما برای سنگ کف، لطافت و لطافت سنگ پاهای شما را نوازش می دهد. یا مثلاً ازاره ای که در بیرون ساختمان استفاده می شود با داخل ساختمان متفاوت است. بنابراین بسته به شرایط می توانید از انواع گرانیت، کریستال چینی، مرمر و ... استفاده کنید.



سنگ مرمر


سبک معماری اسلامی جدای از اعتقادات مذهبی و تزئینات، نقش مهمی در جدایی مردم از زندگی مادی و پیوند روح با فضای معنوی دارد. استفاده از سنگ مرمر نیز یکی از انتخاب های عاقلانه معماران در بناهای مذهبی است. سنگ مرمر یکی از خاص ترین انواع سنگ هاست که دارای دانه های کریستالی و شفاف می باشد. این شفافیت سازه باعث عبور نور و زیبایی هر چه بیشتر سنگ شده است. سنگ مرمر خالص به دلیل وجود 99 درصد کلسیت کاملاً سفید است.اما ترکیب ساختار آن با عناصری مانند آرگونیت، اکسید آهن، منگنز و ... منجر به پیدایش مرمرهای رنگی شده است. طرح و نقش این سنگ های تزئینی که متاثر از تغییرات جریان آب هستند به اشکال مختلف خالدار، مواج، لایه ای (راه راه) می باشد. عموماً سنگ متداول در اماکن مذهبی به رنگ روشن است و در صورت استفاده از سنگ مرمر معمولاً از سنگ مرمر سبزی و گیاهی استفاده می شود.



سنگ آزاره


برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها، پایین ترین قسمت دیوارهای بیرونی ساختمان از سنگ های مقاوم ساخته شده است که به آن ازاره می گویند. بیشتر سنگ ها به رنگ خاکستری با سطح نسبتاً خشن هستند. این محورها همان محورها هستند اما با ضخامت و ابعاد بیشتر. سنگ هایی مانند لایبید یا سنگ لاشتر. البته نیازی به داشتن تبر یا انتخاب سنگ خاکستری نیست! اما چون این دو از مقاومت بسیار خوبی برخوردارند و به وفور تولید می شوند، بیش از هر سنگ دیگری خودنمایی می کنند. به علاوه قیمت نسبتاً مطلوبی نسبت به سنگ های هم ردیف دارند. بنابراین برای چنین فضاهای عمومی با متراژ مربع بزرگ، آنها یک انتخاب مقرون به صرفه و مقرون به صرفه هستند.

.