دنیای سنگ

جدیدترین اخبار در حوزه سنگ و انواع آن را در دنیای سنگ بخوانید!

دنیای سنگ

جدیدترین اخبار در حوزه سنگ و انواع آن را در دنیای سنگ بخوانید!

سنگ کاری راه پله

از سنگ کاری راه پله چی میدونین؟ مراحل سنگ اجرای کاری راه پله چی هست؟ انواع بهترین سنگ های قابل استفاده برای سنگ کاری راه پله کدام هستن؟ برترین ویژگی های سنگِ راه پله ی مرغوب و مناسب چیست؟ سنگ کاری راه پله در کدام مرحله از سنگ کاری ساختمان انجام می شود؟ سنگ های دیوار پله چه ویژگی های باید داشته باشم؟ با ما همراه باشین و در انتها سوالات خودتون رو درباره سنگ کاری راه پله از ما بپرسین!

سنگ کاری راه پله باید چه زمانی انجام شود؟
سنگ کاری راه پله در آخرین مرحله از ساخت و ساز و قبل از گچ کاری انجام می شود. زیرا راه پله ها محل عبور و مرور سنگ کاری آن ها زود انجام می شود، حمل مصالح از روی اون ها باعث ایجاد لکه های سخت و کثیفی بر روی سنگ های پله ها می شود.

چه سنگ هایی برای راه پله مناسب است؟
در اینجا به معرفی چند نوع سنگ پله معمولی برای سنگ کاری راه پله می پردازیم. هر یک از این سنگ ها دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند که شما می توانید با در نظر گرفتن این ویژگی ها، اون ها رو برای راه پله استفاده کنین. این ویژگی ها رو در ادامه برای شما آوردیم.

1- سنک کاری بغل پله
اولین مرحله در سنگ کاری راه پله، اجرای سنگ بغل پله هست. این کار باید قبل از انجام سنگ کاری دیگر قسمت های راه پله انجام شود. زیرا به محل دلیل قرار گرفتن سنگ بغل پله، اجرای اون در زمانی غیر از شروع کار، سخت می شود و نمیشه پشت اون ملایت ریزی انجام داد.

سنگ بغل پله چیست؟ به سنگهایی میگن که مانند شکل قبل، در سمتی از پله که دیوار داریم اجرا میشن. این سنگ ها عرض کمی دارن و روی دیوار بغل پله و همچنین پاگرد ها (محل رسیدن ردیف های پله به هم دیگه) زده میشن. سنگ بغل پله در پشت سنگ های پیشانی و کف راه پله قرار دارد.

اجرای راه پله (2)

2- سنگ کاری پیشانی پله
در مرحله ی دوم، سنگ پیشانی پله رو قرار میدیم. سپس مانند تصویر زیر با تخته های چوبی و یا جسم سنگینی مثل آجر، مانع از کج شدن و یا افتادن اون میشیم. بعد هم پشت اون رو با ملات مخصوص و یا تکه های نخاله ساختمانی که توصیه نمیشه، پر می کنم.
راه پله سازی

3- سنگ کاری کف پله
در این مرحله باید سنگ کف پله رو به صورت تراز و عمود بر سنگ پیشانی پله، روی آن قرار بدیم. برای این کار، اول باید در موقعیت قرارگیری سنگ کف رو، به وسیله ای ملات سیمان صاف و یکدست کنیم. سپس سنگ رو، روی اون بگذاریم تا به اون بچسبه و گیرش پیدا کنه.

سنگ کاری کف پله

4- پوشاندن رمپ پله
رمپ پله، قسمتی هست که سنگ های پله روی اون قرار می گیرن. در آخرین مرحله قسمت زیرین و بغل های رمپ راه پله رو که در معرض دید قرار دارد گچ کاری می کنیم. حتی برای زیبایی بیشتر رمپ راه پله، می توانید از پانل های گچی پیش ساخته و یا خود سنگ هم برای این کار استفاده کنیم.

اجرای راه پله (1)

چرا بهتره از سنگ برای راه پله استفاده کنیم؟
دیوار راه پله از اون قسمت ها از ساختمان هست که موقع اسباب کشی خیلی آسیب میبینه. به همین خاطر گچ کاری و رنگ های اون دچار خراشیدگی و آسیب میشه. حالا اگر از سنگ که مقاومت بالایی استفاده کنیم، برای این کار نیازی نیست تا دیوارهای دائمی راه پله رو گچ کاری و یا رنگ کنیم.

روش سنگ اجرای کاری دیوار پله چیست؟
روش سنگ اجرای کاری دیوار پله های داخلی هم مشابه سنگ کاری دیوارهای داخلی خانه هست که آموزش اون رو در لینک زیر برای شما قرار دادیم.

روش اجرای دیوارهای داخلی
همچنین برای سنگ کاری دیوار راه پله های خارجی، مانند سنگ کاری دیوارهای ساختمان عمل می کنیم که در مقاله زیر به طور کامل درباره این روش اجرا توضیح دادیم.

روش اجرای دیوارهای خارجی
سنگ های راه پله باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
سنگ های مورد استفاده در سنگ کاری راه پله، بهتر است که ویژگی های زیر رو داشته باشید:

1- مقاومت بالا
باید دارای مقاومت ضربه ای و سایشی بالای باشن. زیرا سنگ های راه پله در خطر دائمی رفت و آمد، فشار و ضربه قرار دارن. بنابراین در صورت نداشتن ویژگی های ذکر شده، دچار ترک، شکستگی و سایش میشن.

2- تخلخل کم
باید دارای خلل و فرج کمتری باشن تا در هنگام شست و شو که آب گرفتگی و خرابی نشن.

3- نگهداری آسان
نگهداری راحت داشته باشن و لکه پذیری اون ها کمتر باشه. زیرا این نوع سنگ ها دائما در معرض خطر ها و کثیفی ها هستند. در نتیجه سنگ هایی که ویژگی ها را تمیز می کنند، تری داشته باشن، خیلی مناسب تر هستند.

4- عدم خوردگی
سنگ های راه پله و هر نوع سنگ دیگر، بهتر است که مقاومت در برابر مواد شیمیایی و شوینده داشته باشد. در این صورت، در اثر تأثیر و لکه گیری دچار آسیب کمتری میشن و خوردگی کمتری در سطح آن ها اتفاق میفته.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد